:: Terima kasih kerana mengunjungi blog ini. Sesiapa yang suka akan blog ini, sila click button follow untuk jadi follower cikgu. Terima kasih ::


Followers

Tuesday 31 January 2012

Mengelak dari Proton Persona anda terbakar

Salam Sejahtera semua...

Kali ini aku mahu kongsikan tip yang diperolehi daripada rakan sekerja baru aku yang kaki kereta jugaklah.. Dia tunjuk pada aku satu wayar minyak atau 'fuel' yang akan bocor apabila sampai masa akibat daripada terdedah pada besi panas. Sila lihat gambar di bawah :-



Panduan yang bertanda :-

1- Kesan sentuhan atau kebocoran yang boleh berlaku
2- Paip besi panas semasa enjin hidup
3- Dipercayai wayar minyak atau fuel
4- IAFM

Sila lihat gambar di bawah untuk melihat kesan sentuhan wayar minyak dengan paip besi :-



Anda boleh lihat dengan jelas anak panah yang aku tunjukkan kesan sentuhan yang dikatakan

Oleh itu, langkah atau tindakan terbaik yang boleh anda lakukan untuk mengelakkan daripada sebarang kejadian yang tidak diingini (terbakar) adalah dengan mengalihkan wayar minyak atau 'fuel' itu ke kawasan yang difikirkan lebih selamat. Sila lihat modifikasi yang aku lakukan pada gambar di bawah :-




Anak panah menunjukkan wayar minyak diikat ke kawasan yang lebih selamat




Gambar menunjukkan kedudukan asal wayar minyak

Selepas ini anda boleh menggunakan apa-apa jenis minyak petrol sama ada bergred RON95 ataupun RON97. Sebelum ini aku ada dengar yang mengatakan elok menggunakan RON97 untuk mengelakkan kereta mudah terbakar. Tidak diketahui secara praktikalnya betul atau tidak.

Kepada pengguna Proton amnya dan berasaskan enjin Campro khususnya, selamat mencuba DIY ya.... Sebarang komen, dialu-alukan.... Sekian, terima kasih...

DiCopy n paste dari blog ini.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...