:: Terima kasih kerana mengunjungi blog ini. Sesiapa yang suka akan blog ini, sila click button follow untuk jadi follower cikgu. Terima kasih ::


Followers

Tuesday 31 January 2012

Kurangkan Bunyi dalam Kereta Persona; episod 2

Salam semua... kali ini saya mahu kongsikan cara untuk mengurangkan bunyi yang tidak dikehendaki di dalam kereta Proton Persona anda terutama di bahagian kiri kanan'dashboard'. Hasil dari penelitian, sememangnya wujud bunyi dari bahagian tersebut dan saya mengambil keputusan untuk men'DIY.. Lihat gambar di bawah :-



Pada percubaan pertama, saya gagal untuk membuka bahagian tersebut dan pada percubaan kedua pun saya gagal untuk membuka. Saya tetap mencuba dan pada percubaan ketiga baru saya boleh membukanya... Lihat gambar di bawah, terdapat 2 bulatan merah yang saya bulatkan perlu dicungkil dengan berhati-hati kerana luaran 'dashboard' agak lembut. mudah tercedera... hehe!



Selepas benda itu atau senang dipanggil telinga dashboard dikeluarkan, inilah gambaran dalamannya, lihat di bawah :-





Bulatan pada gambar di atas menunjukkan kemungkinan untuk berlakunya bunyi getaran apabila kereta bergetar dan antara tindakan pencegahan atau penambahbaikan yang boleh saya lakukan adalah dengan melekatkan 'double tape' seperti gambar dibawah :-


Di copy n paste dari blog ini.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...