:: Terima kasih kerana mengunjungi blog ini. Sesiapa yang suka akan blog ini, sila click button follow untuk jadi follower cikgu. Terima kasih ::


Followers

Sunday 29 January 2012

Lalang created by matluthfi90


LALANG

"benar politik itu tidak kotor. cumanya penghujahan sihat jarang sekali berlaku. seringkali sesuatu isu itu dicemari sentiment parti, peribadi malah emosi. Lalang menceritakan sisi pandang pihak ketiga, sang kancil yang tersepit antara dua gajah, dan seekor rama-rama(?)"


Dah tengok???
dah mentafsir?

terpulang apa yang korang fikirkan
is nothing to do
haha..pada cikgu la kan, terbaik apa yang matluthfi buat nie. Kebanyakkan individu hanya tahu mengkritik sahaja, tapi tidak tahu menyelesaikan sesuatu masalah. Tidak dinafikan, kadang cikgu pun sama. tapi kita sebagai manusia yang waras, tentu boleh berfikir mana yang baik dan mana yang kurang baik.

Cikgu langsung tidak berminat nak discuss pasal isu politik. Apa yang menjadi persoalan disini dan apa yang cuba ingin disampaikan oleh matluthfi (pada andaian cikgu la) adalah untuk menilai budi pekerti sesorang. Adakah kita nie seorang yang bersikap penentang atau bersikap pengikut??
semua tu terpulang pada kita, cikgu tak cakap semua tu adalah tidak baik, dan tiada pun pilihan mana yang hendak di letak pada diri kita. Cuma sometime we must know how to put the moral value dalam diri masing2..

Ambil contoh politik matluthfi di atas dan apply pada situasi yang berlainan. Lihat satu masalah dan macam mana kita cuba atasi benda tu. Adakah kita hanya tahu mengkritik tentang masalah itu atau kita cuba menyelesaikan masalah itu berdasarkan pengalaman kita atau kita hanya berdiam diri.
ada macam2 persoalan bermain di minda

Kalau kita kritik (kebaikan or keburukan), pe tanggapan orang ?

Kalau kita selesainya ikut cara kita, semua orang berpuas hati ?

Kalau kita berdiam diri, adakah dapat menyelesaikan masalah?

So, Bagaimana cara yang paling sesuai? Bincang...how???

semua tahu sebut bincang, berdamai, tapi hakikatnya...bagaimana dan sejauhmana ia mendatangkan hasil positive?

Apa pun yang anda semua fikirkan, cikgu rasa terpulang pada individu itu. Dimana nilai diri dia nak letakkan.

Samaada baik pada pandangan orang

Samaada baik pada pandangan diri sendiri

atau hanya bermain-main dengan apa yang kita langsung tidak tahu

so, tajuk perbincangan dari isu di atas.

Sejauhmanakah demokrasi membantu dalam menyelesaikan masalah? Sila kaitkan penyelesaian masalah dari aspek politik dan ekonomi.

Sesiapa yang ingin kemukakan pendapat, sila komen di bawah secara profesional atau sila emel ke amirkpmbp@gmail.com



 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...